U merkt iets ongewoons op - Ombudsdienst - Patiëntenrechten - Ethische Code - Ethisch Comité
Merkt u iets ongewoons op ?
Valisana nodigt u uit om het te melden, zodat maatregelen kunnen worden ondernomen om te voorkomen dat een dergelijke situatie zich opnieuw voortdoet . Dit blijft vertrouwelijk en draagt bij aan de voortdurende verbetering van onze diensten. Houd er rekening mee dat medewerkers dit ook doen via een ander document.
*Voorgesteld door onze Patiëntenpartners
De ombudsdienst
Als U een klacht of een probleem zou hebben, adviseren wij U om dit zo vlug mogelijk met de betrokken arts, (hoofd)verpleegkundige of andere medewerker te bespreken. Misverstanden kunnen vaak op deze manier worden opgelost.
Als dit niet lukt of niet tot een oplossing leidt kunt u terecht bij de ombudsdienst. De ombudsdienst van het Valida Ziekenhuis is in overeenstemming met de patiëntenrechtenwet van 22 augustus 2002 en het KB van 8 juli 2003. U kunt ook terecht bij de ombudsdienst als u gewoon een vraag wilt stellen over de inhoud van de patiëntenrechtenwet.
Mevrouw Valérie Decre is de ombudsvrouw van het Valida Ziekenhuis. Zij is elke werkdag beschikbaar en kan bereikt worden op tel : 02 / 764 16 05 of per e-mail: mediateur@valida.be, of per post op het volgende adres: Cliniques Universitaires St-Luc, Ombudsdienst, Hippocrateslaan 10, 1200 Brussel. Op afspraak kan een ontmoeting plaatsvinden te Valida.
Charter van rechten en plichten van de patiënt bij Valisana*
Uw gezondheid en welzijn is onze zorg.
Bij Valisana stellen we alles in het werk om u kwaliteitszorg aan te bieden in een respectvolle en veilige omgeving. We rekenen echter op uw actieve samenwerking en uw respect voor de essentiële regels om een goed verloop van de zorg te garanderen.
De rechten van de Patiënt
Valisana zorgt ervoor dat uw rechten worden gerespecteerd en gegarandeerd, namelijk :
- Recht op informatie over uw gezondheidstoestand en de aangeboden behandelingen.
- Recht op zorg afgestemd op uw behoeften en gezondheidsdoelstellingen.
- Recht op toegang tot uw medisch dossier.
- Recht op comfort, privacy en veiligheid.
- Recht op vertrouwelijkheid van uw medische gegevens.
- Recht op toegankelijkheid en continuïteit van diensten.
- Recht op respect voor uw wettelijke en ethische rechten.
- Recht op hoffelijkheid en bijstand op een welwillende manier.
- Recht op non-discriminatie.
De Verbintenissen van Valisana
Wij verbinden ons ertoe om:
- Individuele zorg te bieden die rekening houdt met uw behoeften en doelstellingen.
- Multidisciplinaire begeleiding te bieden.
- Uw geïnformeerde toestemming te verkrijgen voor elke behandeling of verzorging.
- Samen te werken met uw behandelende arts om de continuïteit van de zorg te waarborgen.
De plichten van de patiënt
Om een goed verloop van de zorg en wederzijds respect te garanderen, vragen wij u om:
- Correcte informatie te verstrekken over uw gezondheidstoestand en uw identiteit.
- De interne regelgeving na te leven en de instructies van het personeel op te volgen (bezoekuren, afspraken, enz.).
- Respect te tonen voor alle personeelsleden en de andere patiënten.
- De privacy en rust van andere patiënten te respecteren.
- Het materiaal en de faciliteiten die tot uw beschikking staan te respecteren.
Gedrag en gevolgen
Elk ongepast gedrag kan leiden tot passende maatregelen om het goed verloop van de zorg te verzekeren.
* Tekst herschreven door onze Patiëntenpartners
Ethische code
U vindt hier onze Ethische Code.
Ethisch comité
Het Ethisch Comité van Valida is beschikbaar voor iedereen: personeel, patiënten en families. Er kan Contact genomen worden per mail naar comite.ethique@valida.be.
Het Comité kan worden geraadpleegd over vragen met betrekking tot bescherming van patiënten, de vrije keuze van de patiënt, onderzoeksprojecten,...
Het kan advies uitbrengen na reflectie over de gestelde vragen gebaseerd op wetenschappelijke literatuur.