Uw Mening - Ombudsdienst - Patiëntenrechten - Ethische Code

Uw mening

De kwaliteit, de veiligheid van de zorgen alsook de welzijn van de patiënten en hun naasten ligt Valisana nauw aan het hart.

U bent patiënt of aanverwante, en bijdragen aan de verbetering van de zorg is belangrijk voor u ? U bent bereid om uw ideeën te delen ? Of uw ervaring bij ons kan gunstig zijn om het functionneren van onze diensten te verbeteren ? Via onderstaand formulier of QR Code hiernaast geeft u de gelegenheid uw mening aan ons door te geven.

Al uw ideeën, suggesties of verklaringen van incidenten zullen bestudeerd worden ter verbetering van onze zorgkwaliteit.

 

 

 

Bemiddeling

Indien u een klacht heeft betreffende een arts, verpleegkundige of een andere medewerker, moedigen wij u aan om in eerste instantie dialoog aan te gaan met de betrokken persoon of zijn overste. Meestal kunnen misverstanden zo opgelost worden.

Op elk ogenblik of wanneer geen oplossing gevonden is, heeft de patient de vrijheid om de bemiddelaar te contacteren van het Overlegplatform Geestelijke Gezondheidszorg (www.pfcm-opgg.be) tenzij tijdens de permanentie ( 1x/week), tenzij per briefwisseling (Verenigingstraat 15 te 1000 Brussel), tenzij telefonisch 0800 99 062 of per e-mail naar plainte2@mediatio.be.

Charter rechten en plichten van de patiënt bij Valisana

Uw gezondheid en welzijn is onze zorg. 


Bij Valisana stellen we alles in het werk om u kwaliteitszorg aan te bieden in een respectvolle en veilige omgeving. We rekenen echter op uw actieve samenwerking en uw respect voor de essentiële regels om een goed verloop van de zorg te garanderen.

De rechten van de Patiënt


Valisana zorgt ervoor dat uw rechten worden gerespecteerd en gegarandeerd, namelijk : 

  • Recht op informatie over uw gezondheidstoestand en de aangeboden behandelingen.
  • Recht op zorg afgestemd op uw behoeften en gezondheidsdoelstellingen.
  • Recht op toegang tot uw medisch dossier.
  • Recht op comfort, privacy en veiligheid.
  • Recht op vertrouwelijkheid van uw medische gegevens.
  • Recht op toegankelijkheid en continuïteit van diensten.
  • Recht op respect voor uw wettelijke en ethische rechten.
  • Recht op hoffelijkheid en bijstand op een welwillende manier.
  • Recht op non-discriminatie.


De Verbintenissen van Valisana


Wij verbinden ons ertoe om:

  • Individuele zorg te bieden die rekening houdt met uw behoeften en doelstellingen.
  • Multidisciplinaire begeleiding te bieden.
  • Uw geïnformeerde toestemming te verkrijgen voor elke behandeling of verzorging.
  • Samen te werken met uw behandelende arts om de continuïteit van de zorg te waarborgen.
     

De plichten van de patiënt


Om een goed verloop van de zorg en wederzijds respect te garanderen, vragen wij u om:

  • Correcte informatie te verstrekken over uw gezondheidstoestand en uw identiteit.
  • De interne regelgeving na te leven en de instructies van het personeel op te volgen (bezoekuren, afspraken, enz.).
  • Respect te tonen voor alle personeelsleden en de andere patiënten.
  • De privacy en rust van andere patiënten te respecteren.
  • Het materiaal en de faciliteiten die tot uw beschikking staan te respecteren.

Gedrag en gevolgen

Elk ongepast gedrag kan leiden tot passende maatregelen om het goed verloop van de zorg te verzekeren.

Ethische code

U vindt hier onze Ethische Code.

Contactgegevens

02 645 00 50

Collegestraat 45

1050 Brussel

2db7be9143a58476ecf5cdee8fcc0bb5